Försvinn inte...

Gött att vakna upp till solen som lyser in i sovrummet varje morgon, hoppas solen fortsätter så även till helgen då det verkar blir lite festligheter. Jag vill grilla kött och dricka öl i solen iaf! Ska ta en fika på stan med pigan om ett tag och efter det blir det en massa plugg. Nästa vecka är det prov som gäller och även veckan efter + inlämningsuppgifter. Puu...h!

Dags för en rulle!

Har ju visat så mycket bilder från mina 6 veckor på resande fot på Bali och i Thailand. Så här kommer en liten film istället som jag klippte ihop lite snabbt. Filmen visar bl.a några platser vi besökte och lite smått och gott, ja...ni kan ju ta en titt själv! Film visar ju även lite mer (verklighet) än bilder. Så lite film kan ju vara kul, eller?
Kommer nämligen komma upp fler filmer senare.

Påsken

Man tackar!

Vi firade Martin - 21år

Uppe på fjället var det inte ont om snö

De lurade upp mig på "kullen"

Pimpelmys

Nok gillade mer att springa efter skotern än att sitta på skotern

Torkat renkött - fyfan vad gott!

Inte är det bara motorvägarna dom blockerar

Haft en sviinbra påsk! Så här bra påskväder har jag inte fått uppleva så många gånger i mitt liv, helt underbart! Under de 3 senaste dagarna har vi varit ett gäng på 10 personer som dragit ut med skotrar varje morgon upp till fjällen där snön fortfarande ligger kvar. Att ligga på en renhud mitt ute i fjällen med bara tröja/t-shirt, att ha Kebnekaises fina fjälltopp i ögonvrån och t.o.m svettas är känsla det. Thaibrännan kan fara, tacka vet jag fjällbränna!

Mindre trög efter ett klick

Halkade in på dessa skor mitt i mitt tröga pluggande. Hittade dom här. Riktigt snygga, var ju bara tvungen att beställa ett par. Helt plötsligt så gick pluggande lite mindre trögt efter en beställning. Nu ska jag fortsätta mata bok och hoppas att skrivkrampen försvinner. För ikväll vill jag vara klar för då vill jag dricka öl med mina vänner på Landströms och skåla för att påsken är här!

Fram och bak på Phi Phi

Efter 7 nätter i Ao nang så tog vi färjan över till Phi Phi där vi stannade 3 nätter. 3 nätter för många låter kanske kort tid, men på Phi Phi är det inte det. Phi Phi är intensivt! Medelåldern är 20, noll barnvagnar, gatorna är trånga och ön är fullsmockad av ständigt berusade ungdomar med sprithinkar i handen. Sprithinkarna på Phi Phi är även dem starkaste man troligtvis kan hitta i hela Thailand. Där är det bara att tåla att bartendern endast skvätter lite cola/sprite/redbull i en hink med en flaska sprit i. Att man får 2 för 1 är heller inga konstigheter, synd att man ibland "glömde" bort det och beställde 2 hinkar direkt till sig själv.

Maya bay, "The beach" besökte vi även en vacker dag. Jag har besökt stället förut, fast aldrig dragit in bak i djungeln. Där kan man övernatta i tält om man är av den mer djungliga typen och gick man ännu längre in kom man även till ett jättefint ställe där snorklingen verkade vara riktigt bra.

Dock vet jag egentligen inte hur vi hamnade på det där "hotellet" vi bodde på. Där fanns det nämligen både en fram och baksida. Vi hamnade visst på baksidan. Framsidan var som ett paradis medans baksidan var mer som ett träsk fullt av insekter, skit och en känsla av fyllecell. Nog gick det allt att bo där, det var ju iaf billigt och poolen fick ju även vi på "fattiga" baksidan låna! Men när vi fick reda på att baksidan tydligen var det hotellet som var det enda på hela Phi Phi som överlevt Tsunamin var det inte lika billigt och värt längre. Trots allt är jag inte förvånad att just vi skulle hamna i likrummen, med desperat dragna handavtryck på väggarna.

Ao nang har allt

Efter drygt en vecka på Koh samui och Koh phangan så flög vi över till älskade Krabi, Ao nang. Där stannade vi en vecka och bodde på white sand, bästa hotellet. Hotellpersonalen kände igen både mig och Lizette från förra året och blev så glada när vi kom tillbaka och bodde hos dem igen. Det gjorde allt för att vi skulle få den bästa utsikten och blev oroliga över att vi skulle besvikna när vi alla inte fick balkongerna på samma plan, så söta.

Här ovanför har ni bilder från otroligt fina Phra Nang och Poda som går snabbt att puttra till från Ao nang med longtailbåtar. Man hoppar bara in i en båt som inte kostar många kronor och bestämmer hur lång tid man vill vara på stranden/ön, sen kommer långtailföraren och hämtar en när man vill tillbaka igen. Första bilden är dock från själva Ao Nang-stranden, går ju att bada även där, men själv föredrar jag hellre att ta båt till de andra stränderna/öarna eftersom dem är såå mycket finare och dem ligger dessutom bara runt krönen.

När vi var och badade på Phra Nang så upplevde vi massa "stick" på huden när vi låg i vattnet. Alla undrade vad det var eftersom vi inte såg något mystiskt i vattnet, tydligen så har Phra Nang en massa nässelplankton så det var väl det vi fick uppleva. Inget farligt dock sved det rejält vissa gånger.

Had Rin

På Koh phangan bodde vi i en jättemysig bungalow precis vid stranden. Hotellpersonalen var jättesnälla och lät oss alla 5 bo i samma bungalow för samma pris istället för att ta två bungalow. Sjukt billigt, tror vi bodde för ca 60kr/natt. Stranden hade vi även helt för oss själva typ. Eftersom vi ville ha lugnt, men ändå nära till restauranger och marknader så valde vi att bo i söder, Had Rin. Den mest berömda och omtalade stranden på Koh phangan som består av två stränder. Had Rin Nok där full moon-partyt håller hus och Had Rin Nai som även kallas Sunset beach. Vi valde att bo just vid den sistnämnda stranden eftersom vi anlände just under full moon-partyt och hellre ville ha en ren och fin strand än en som var nerspydd, skitig och för att inte glömma liket jag berättade om tidigare som flöt upp strax innan full moon. Fyfan!

2005 kanske...

Sitter och väntar på att posten ska komma så jag får min förbannade bok nångång, känner mig aningen stressad över allt skolarbete. Vill slå upp den nu så jag kan börja göra klart mina arbeten som ska in. Kul att sitta under påsken och mata text, nej. Nu måste jag verkligen lyfta mitt arsle och ta tag i alla mina projekt jag har på gång, funderade för någon dag sedan på när jag sist kände mig rastlös, 2005 kanske?

Stort grattis till min fina kusin som fyller 30år idag!

Här kan ni läsa en intervju med henne.

Ta vara på...

Helgen i ett ord - skööön! Helgen började med att jag tog en fika med Polly, väldigt trevligt! Sen bar det av mot Jänken där det blev lugna puckar med skoter, grill, bastu och mys hela helgen. Lördagen bjöd på solsken så vi drog iväg med skotrarna en bra bit bort. Söndagen blev det också en tur trots det gråa vädret, men jäklar det var vitt uppe på fjället. Tur att vi vände annars hade vi varit ute på spåret och cirkulerat än. Nu ihelg blir det dock jobb, men påsken ska firas i Jänken iaf. Måste ju ta vara på våren här uppe i norr. Snart blir det ju cykelväder och skinnjackdags även här, om inte typ redan imån.

Från Bali till Thailand

Enda drycken som gäller på ön. Läs mer om vår fullmoon-natt här.

Efter en hel del bilder och snack om Bali så får det vara nog med det. Istället går vi över till Thailand där jag och mina resvänner tillbringade 4 av våra 6 veckor på resande fot. Vårat första stopp var Koh Samui där vi tillbringade 3 nätter, sista bilden ovanför är utanför Green mango. Ett stort dansställe som vi drog till efter ha blivit tipsade. Det var verkligen stort och helt galet. Resten av bilderna ovanför är från Koh phangan.

Om jag måste välja mellan Koh Samui och Koh Phangan så väljer jag helt klart Koh Phangan, helt annan stämning där och ön är otroligt mysig!! Dit kommer jag helt klart åka tillbaka. Våran första natt på ön bodde vi på ett ställe lite utanför allt liv och stoj, verkligen ett ställe att ta igen sig på och vila sin lilla kropp och ärta. Att vakna upp och äta frukost högt upp på ett berg med utsikt över havet får man inte varje dag. Våra ärtor och kroppar fick en smäll (en bra sådan) efter denna harmoniska natt.

Våren är här!

Igår var det verkligen vårväder här i Kiruna så jag och Oscar drog ut med skotern. Medans Oscar pimplade firrar låg jag i min snögrop och njöt. Solen stekte totalt och jag råkade visst somna i 1 och 1/2 timme. Tur att thaibrännan sitter kvar annars hade jag nog sett ut som en brännskadad köttbit i ansiktet eftersom solen var extremt stark.

Förresten så hade jag en helt galen och rolig födelsedag. Så värt att fira i ett stort hus med jacuzzi, bastu, spel och tok med ett härligt gäng hela natten lång än att fira den på en svettig krog. Tack alla gratulationer än en gång, kunde inte få en bättre dag!

10+10+1+1+1+1+1+1

Idag för många många många år sedan ploppade jag ut! Tillräckligt många år sedan så jag just idag tyvärr inte får åka på ungdomsbiljett nåmer. Men vad gör det...!!! Idag ska det firas och det ska firas rejält! Strax tar jag mitt pick och pack med ett gäng sköna typer ut till skogs där det blir god mat, jacuzzi, bastu och TOK och imån ännu mer tok med resten av gänget! Ska bli så himla kul! Come ooooooooon!